365VitaalWerken programma

Een gezond bedrijf begint met kwalitatieve communicatie rond vitaliteit. Dat regelen wij.

Ontdek het programma of plan een kennismaking

Ontdek de verschillende onderdelen

Zo breng jij het fietsplan onder de aandacht

28 mrt 2024

Breng jouw fietsplan onder de aandacht binnen jouw organisatie

Je hebt een ambitieus fietsplan opgesteld, die talloze voordelen biedt: verbetering van de gezondheid van je werknemers, een stap vooruit in duurzaamheid, vermindering van CO2-uitstoot en een daling in verzuim. Deze voordelen zijn glashelder voor jou, maar hoe zorg je ervoor dat dit ambitieuze plan niet alleen bij jou bekend is, maar ook leeft onder je werknemers?

Stap 1: Bewustwording creëren

Het fundament van elk succesvol plan is bewustwording. Voordat werknemers de stap zullen zetten om actief deel te nemen aan het fietsplan, moeten zij eerst bewust worden gemaakt van het bestaan ervan en de voordelen die het biedt. Voordat de eerste stap naar goed gedrag wordt gezet is het cruciaal dat men weet waarom en hoe gezond gedrag gerealiseerd wordt.

Stap 2: De voordelen benadrukken door een open dialoog

Informeer over de concrete voordelen die het fietsplan biedt voor jouw werknemers. Dit omvat niet alleen de gezondheidsvoordelen, zoals verbeterde fysieke gezondheid maar ook praktische voordelen zoals kostenbesparing op vervoer en een verlaagd ziekteverzuim. Het stimuleren van een open dialoog is stimulerend en motiverend. Het moedigt je werknemers aan om ervaringen te delen, ideeën uit te wisselen en elkaar te ondersteunen op hun weg naar een gezondere levensstijl.

Stap 3: Stapsgewijs naar een gezondere leefstijl

Het stimuleren van fietsen heeft alles te maken met gedragsverandering. Het gaat om meer dan alleen regels veranderen en voorzieningen verbeteren, want dat is meestal niet voldoende. Reisgedrag verander je niet in een dag of een week. Werknemers dienen dagelijks gestimuleerd te worden om bewust te zijn van hun welzijn en de impact van hun keuzes. Zo wordt gezond gedrag vanzelfsprekend. Dit is de kracht van herhaling.

Stap 4: Een cultuur van fietsen cultiveren

Het uiteindelijke doel is om een cultuur van fietsen binnen jouw organisatie te cultiveren. Dit betekent dat fietsen naar het werk niet alleen wordt gezien als een alternatieve vervoerswijze, maar als een integraal onderdeel van het bedrijfsleven en de dagelijkse routine. Goede gewoontes aanleren kost tijd. Mensen moeten tien tot twintig keer blootgesteld worden aan een boodschap om invloed te hebben op gedrag. 365VitaalWerken prikkelt op continue basis het onderbewustzijn van werknemers, waardoor ze dagelijks een duwtje in de richting krijgen om de gezonde keuze te maken. Een langdurige aanpak is hierbij van groot belang.

Maak hierbij gebruik van nationale dagen, en de aandacht die de media daaraan schenkt. Want wat is nou een beter moment dan het onder de aandacht brengen van jouw fietsplan tijdens de Fiets naar je werk Dag.

Geef jouw fietsplan de aandacht die het verdient

 

 

Wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer tips en inspiratie

Photo of smiling young colleagues sitting in office coworking using laptop computers and tablet. Looking aside.