365VitaalWerken programma

Een gezond bedrijf begint met kwalitatieve communicatie rond vitaliteit. Dat regelen wij.

Ontdek het programma of plan een kennismaking

Ontdek de verschillende onderdelen

Met deze 5 tips maak jij een succesvol vitaliteitsplan

08 jan 2024

Verzuim omlaag en productiviteit omhoog, de perfecte formule voor een succesvol bedrijf. Hoe je daarvoor zorgt? Werkplezier en gezondheid spelen hier een grote rol bij. Breng daarom vitaliteit en een gezonde leefstijl onder de aandacht van jouw medewerkers. Belangrijk hiervoor is dat je een vitaliteitsplan opstelt, zodat medewerkers zich ook tijdens werk bezig kunnen houden met een gezonde leefstijl. 365VitaalWerken geeft jou 5 tips voor het opstellen van een succesvol vitaliteitsplan.

Verbreed de kennis.

Stimuleer de intrinsieke motivatie.

Verander het gedrag door in te spelen op het onderbewustzijn.

Maak vitaliteit leuk en laagdrempelig.

Houd rekening met de toekomst.

1. Verbreed de kennis

Een waardevolle manier om de motivatie voor een gezonde leefstijl bij medewerkers te stimuleren is het bieden van betrouwbare kennis over gezondheid en vitaliteit. Door dingen te weten over bijvoorbeeld gezonde voeding of beweging en wat de positieve effecten daarvan zijn, worden mensen zich bewuster van hun eigen leefstijl. Die bewustwording is het begin van een gezondere leefstijl.

Echter heeft niet iedereen genoeg kennis over dit onderwerp. Het internet biedt veel informatie aan en niet alles daarvan is betrouwbaar. Dit kan voor medewerkers overweldigend en verwarrend overkomen, waardoor ze niet goed weten wat ze wel en niet kunnen geloven. Door als bedrijf betrouwbare informatie te delen met de medewerkers, per mail of via het intranet, geef je je medewerkers de kennis die zij nodig hebben om gemotiveerd te blijven gezond te leven. Voorbeelden van betrouwbare bronnen zijn de Hersenstichting, het Voedingscentrum en Werken in Beweging.

2. Eigen regie

Belangrijk om te weten is dat medewerkers die nog geen aandacht geven aan gezondheid en vitaliteit pas een gezonde leefstijl zullen vertonen wanneer zij dat zélf graag willen en niet wanneer iemand anders het hen oplegt. Mensen hebben namelijk graag de eigen regie in handen. Je moet de intrinsieke motivatie van je medewerkers dus weten te stimuleren om vitaliteit goed onder de aandacht te krijgen. Door de eigen regie aan te spreken, is de kans groter dat medewerkers een gezondere leefstijl volhouden.

3. Nudging

Prikkel het onderbewustzijn van je medewerkers door ze te verleiden tot gezondere keuzes. Dit bereik je via nudging. Nudging is een motivatietechniek waarbij je mensen onbewust een duwtje in de rug geeft om bepaald gedrag te vertonen. Dit doe je door de omgeving aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan stickers van voetstappen bij de trap en niet bij de lift. Deze stickers prikkelen het onderbewustzijn van mensen, waardoor ze eerder de voetstappen naar de trap te volgen dan met de lift te gaan.

Op de werkplek zelf kun je nudging toepassen door schermen of posters op te hangen met informatie over vitaliteit. Denk hierbij aan weetjes over gezonde voeding of reminders om een ergonomische houding achter je bureau aan te houden. Doordat dit iedere dag voorbijkomt, worden medewerkers dagelijks gestimuleerd. Na een tijdje zul je zien dat medewerkers hun gedrag aanpassen door deze subtiele duwtjes in de rug.

4. Employees just wanna have fun

Werk is al serieus genoeg, dus je medewerkers hebben ook behoefte aan luchtigheid en plezier. Maak een gezonde leefstijl daarom vooral leuk! Bied informatie op een laagdrempelige manier aan, bijvoorbeeld met korte graphics in plaats van een lang onderzoek. Of geef je kantoor een make-over met nieuwe zit-sta bureaus, deze stimuleren de doorbloeding in het lichaam én je medewerkers waarderen een fijne werkplek.

Daarnaast is het ook goed om regelmatig in teamverband dingen samen te doen, zoals een workshop volgen of een challenge doen. Wie zet bijvoorbeeld de meeste stappen deze maand? Door dit met elkaar te doen, maak je het leuker en kun je elkaar helpen een gezonde leefstijl zo lang mogelijk vol te houden. Stap uit je comfortzone, want op die manier maak je een vitaliteit op de werkvloer leuk!

5. Kijk vooruit

Je kunt je gedrag niet van de ene op de andere dag veranderen. Het kan wel maanden duren voordat je een nieuwe gewoonte opneemt in je dagelijkse routine. Daarom is het belangrijk om in het vitaliteitsplan rekening te houden met plannen op de lange termijn. Je brein leeft in het nu en vindt het daarom belangrijk om nú plezier te hebben. Een gezonde leefstijl beloont niet gelijk op het moment zelf, waardoor mensen snel afhaken. Daarom is het belangrijk om plannen en doelen op te stellen voor de lange termijn.

Werp een blik op de toekomst, bijvoorbeeld op het komende jaar. Zorg dat je regelmatig met zijn allen een wandeling maakt na de lunch, een stuk fruit eet tijdens de wekelijkse meeting of elke maand een workshop volgt. Je kunt hiervoor een programma maken waarin vaststaat wat je gaat doen en wanneer je dit gaat doen. Dit programma kun je delen in de maandelijkse meeting, per mail of je kunt een schema ophangen op kantoor. Zo kunnen alle medewerkers zich erop voorbereiden wat er komen gaat en wordt het voor hun ook duidelijk dat gezondheid en vitaliteit echt een deel wordt van het bedrijf.

De bovenstaande tips zijn een goede basis voor een vitaliteitsplan. Weet je even niet waar te beginnen, wil je meer tips of heb je vragen? 365VitaalWerken is jouw rechterhand bij het opstellen van een effectief vitaliteitsplan, op maat gemaakt voor jouw bedrijf. Bekijk ons programma voor meer informatie of neem contact met ons op.

 

Wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer tips en inspiratie

Photo of smiling young colleagues sitting in office coworking using laptop computers and tablet. Looking aside.