365VitaalWerken programma

Een gezond bedrijf begint met kwalitatieve communicatie rond vitaliteit. Dat regelen wij.

Ontdek het programma of plan een kennismaking

Ontdek de verschillende onderdelen

Vitaliteit is ook voor die stoere mannen die op de vloer werken

29 apr 2024

Als HR-manager sta je niet alleen voor de uitdaging om een gedegen vitaliteitsbeleid op te zetten en uit te rollen, maar ook om iedereen binnen de organisatie te betrekken bij vitaliteitsinitiatieven. Maar wat doe je als een groot deel van je team fysiek werk verricht en moeilijk te bereiken lijkt? De lage deelnamegraad onder mensen die fysiek werk verrichten is een bekend probleem. Obstakels die een rol spelen zijn tijd en productiviteitsverlies, sociale druk, en de lastige taak om het belang van vitaliteit duidelijk te maken aan deze groep. Maar juist deze groep verdient jouw prioriteit.

 

Mensen die fysiek werk verrichten ervaren vaak meer gezondheidsproblemen dan anderen, maar nemen minder vaak deel aan gezondheidsbevorderende programma’s op het werk. Bovendien hebben we te maken met een vergrijzende groep die nog in goede gezondheid hun pensioen moet halen en minder jonge aanwas. Het is dus zaak om juist deze groep te bereiken en te ondersteunen.

Hoe pak je dat aan?

Hier zijn een paar tips:

  • Spreek hun taal

Vermijd vakjargon en jeukwoorden zoals ‘vitaliteit’ en ‘mentale gezondheid’. Maak in klare taal duidelijk wat het belang is van gezondheid en vitaliteit. Mensen gaan alleen aan de slag als ze het nut en de noodzaak inzien.

  • Denk out-of-the-box

Fysiek werkende mensen zijn vaak onderweg of op locatie. Denk na over alternatieve manieren om hen te bereiken, zoals het organiseren van korte, praktische workshops op locatie of een pakketje op de deurmat.

  • Minimaliseer tijdverlies

Begrijp dat tijd weg van de werkplek voor fysiek werkende mensen kostbaar is. Zorg voor activiteiten die niet te veel tijd kosten, of zorg voor duidelijke goedkeuring van hogerop als ze toch tijd moeten vrijmaken voor vitaliteitsinitiatieven.

  • Ambassadeurs aanstellen

Vitaliteit wordt nog weleens gezien als iets dat ‘moet van het management’. Wijs  daarom enthousiaste collega’s aan als ambassadeurs voor vitaliteit. Laat hen als rolmodellen dienen om anderen inspireren en motiveren om deel te nemen aan de initiatieven.

Het is belangrijk om te erkennen dat mensen ‘op de vloer’ vaak over het hoofd worden gezien bij het maken van vitaliteitsbeleid. Maar met de juiste aanpak kunnen ook zij profiteren van alles wat het beleid te bieden heeft. Want juist die stoere mannen op de vloer hebben veel baat bij alles wat je voor ze regelt binnen het vitaliteitsbeleid. Al die stoere vrouwen uiteraard ook. Lees hier hoe wij dit hebben aangepakt voor Equans.

 

Wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer tips en inspiratie