Wees de meest depressieve dag van het jaar de baas!

16 januari 2023

Banner

De feestdagen zijn voorbij, de dagen zijn kort en donker en de vakanties ver weg. Dat kan ervoor zorgen dat je niet helemaal lekker in je vel zit. De dag waarop mensen hier het meeste last van hebben, is volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall op Blue Monday (16 januari 2023).

Feeling Blue

De term is afgeleid van het Engelse begrip “feeling blue”, oftewel neerslachtig, somber, down of depri zijn. Volgens hem zouden mensen zich op die dag het meest treurig voelen, wat hij onderbouwde met een door hem bedachte formule.

Marketingstunt

Arnall kreeg veel kritiek op zijn formule. Zo zou deze helemaal niet kloppen en bleek het later dat hij geld had gekregen van een marketing bureau om Blue Monday op de kaart te zetten. Het marketing bureau was er namelijk van overtuigd dat dit zou helpen om meer vliegreisjes naar de zon te verkopen.

Ondanks het feit dat Blue Monday dus niet veel meer lijkt dan een marketingstunt, weten velen uit ervaring dat de maand januari een lastige maand is om door te komen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je stemming te verbeteren.

Wij geven je hieronder enkele tips om somberheid te verlichten

1. Ga de natuur in

Een groeiend aantal wetenschappelijke studies laat zien dat natuur bij kan dragen aan ontspanning, welzijn en gezondheid. Mensen die minimaal twee uur per week in de natuur doorbrengen geven veel vaker aan dat ze tevreden zijn met hun leven en in goede gezondheid verkeren. Maak daarom eens een wandeling in de natuur. Door je te focussen op de natuur en te genieten van de rust zul jij jezelf snel stukken beter voelen.

2. Zoek positieve contacten in je omgeving op

Mensen zijn sociale dieren. Daarom is het belangrijk om tijd door te brengen met de mensen om je heen. Somberheid kan namelijk een gevoel van eenzaamheid creëren, en andersom.

3. Ga bewegen

Bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, ook doet het wonderen voor je mentale gezondheid. Tijdens het bewegen komt namelijk het stofje endorfine vrij in je hersenen, wat je een fijn gevoel geeft. Zo is bijvoorbeeld hardlopen bewezen effectief tegen depressies. Ben je niet zo’n atleet? Geen probleem, want wandelen, stofzuigen en dansen in de woonkamer tellen ook als beweging.

4. Tel je zegeningen

Dankbaarheid is goed voor je gezondheid. Mensen die regelmatig hun zegeningen tellen, slapen beter, zijn tevredener over hun leven en hebben een hogere emotionele weerbaarheid. Maak daarom eens dankbaarheidslijstje. Waar ben je dankbaar voor? Wat gaat goed in je leven, waar ben je tevreden mee? Dit helpt je om te focussen op de leuke dingen in jouw leven.

5. Denk niet alleen aan jezelf

Iets voor een ander doen. Ook na de feestdagen kun je de kerstgedachte nog even volhouden. Wees (extra) aardig voor de mensen om je heen. Je bent namelijk niet de enige die januari als een sombere maand ziet.

6. Somber gevoel

Ups en downs horen bij het leven. Daarom is je af en toe somber voelen helemaal niet erg. Voel je je langere tijd somber? Maak dan eens een afspraak met de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar professionele hulp.

Meer tips en inspiratie

Banner
Banner

Download onze whitepaper over vitaliteit op de werkvloer

Wil je zelf direct aan de slag met de vitaliteit op jouw werkvloer? Download de whitepaper en ontvang 7 gouden tips om jouw werknemers betrokken te krijgen bij jouw vitaliteitsbeleid.

Download

close-link