6 maart 2025
Conflicten op de werkvloer: zo los je ze op
Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Waar sommige collega’s goed samenwerken, kunnen anderen met elkaar botsen. Dat is lastig, want je ziet je collega’s bijna elke dag… Als HR-professional is het dus jouw taak om deze conflicten op te lossen, of liever nog: voorkomen.
Waarom is het belangrijk?
Spanningen en meningsverschillen tussen collega’s horen erbij, maar als dit uitloopt tot een blijvend conflict heeft dat grote gevolgen voor de werksfeer:
Minder sterke samenwerking en teamspirit.
Grotere kans op verzuim en verloop.
Meer werkstress en minder productiviteit.
Dit zijn negatieve gevolgen voor de werksfeer en daarnaast is het voor de collega’s zelf ook niet leuk. Daarom is het nuttig om te weten hoe je hier als HR-professional verschil in kunt maken.
Herken de eerste signalen
Je hoort het waarschijnlijk wel vaker: voorkomen is beter dan bestrijden. Met conflicten op de werkvloer is dat net zo. Het is belangrijk om erbij te zijn voordat een conflict escaleert. Let daarom goed op de volgende signalen als een waarschuwing:
Collega’s die elkaar vermijden.
Spanningen of botsingen tijden meetings of gezamenlijke projecten.
Medewerkers die klagen over elkaar bij leidinggevenden of HR.
Ben je er op tijd bij, dan kun je in een vroeg stadium het gesprek aangaan. Is het conflict wel al verder ontwikkeld, dan is het tijd om een oplossing te zoeken.
5 tips om conflicten tussen collega's op te lossen
1. Luister naar beide kanten
Neem de tijd om 1 op 1 met de collega’s te praten en geef hen de ruimte om hun kant van het verhaal te vertellen. Laat hen afzonderlijk hun frustraties uitspreken en vraag door om de kern van het probleem te achterhalen.
2. Breng het probleem in kaart
Bedenk na de gesprekken waar het precies mis is gegaan: wat is nu precies het probleem? Is het een verschil in werkstijl, communicatie of iets anders? Wanneer het probleem helder is, is het makkelijker om een oplossing te bedenken.
3. Zoek naar overeenkomsten
Vaak richten conflicten zich op de verschillen tussen mensen, maar er is ook sprake van gemeenschappelijke doelen. Probeer bij het bedenken van een oplossing de focus te leggen op wat de collega’s met elkaar gemeen hebben.
4. Stimuleer directe communicatie
Tijdens een conflict hangt er veel spanning in de lucht. Moedig collega’s aan om elkaar rechtstreeks aan te spreken in plaats van over elkaar te klagen bij anderen. Dit voorkomt roddels, misverstanden en verdeling binnen het team.
5. Maak duidelijke afspraken
Een sterke werksfeer begint hier
Conflicten tussen collega’s zijn onvermijdelijk, maar met de juiste aanpak kun je ze voorkomen of oplossen. Hopelijk helpen deze tips je daarmee verder. Zo waarborg je een goede werksfeer met betrokken medewerkers en goede samenwerkingen!Het gesprek voeren over conflicten op de werkvloer gaat makkelijker als het gesprek het hele jaar door gevoerd wordt. Zorg daarom voor goede communicatie met en tussen medewerkers. Zowel over dit soort zaken, als over vitaliteit in het algemeen. Benieuwd hoe je dit soort communicatie structureel kunt inbouwen binnen jouw organisatie? 365VitaalWerken kan je daarbij helpen!