18 februari 2025
De verborgen winst van een vitaliteitsbeleid
Als het gaat om vitaliteit op de werkvloer is de eerste vraag vaak: wat gaat dit ons kosten? Hoeveel budget hebben we en wat kost een vitaliteitsplan nu eigenlijk? Maar draai het om en stel jezelf eens een andere vraag: hoeveel levert een vitale medewerker op?
Kosten versus waarden van een vitaliteitsbeleid
Qua financiën is het nuttig om je te realiseren dat een vitaliteitsbeleid een investering is waar je uiteindelijk winst op maakt, want vitale medewerkers zijn namelijk erg veel waard. Het niet hebben van een vitaliteitsbeleid kost namelijk veel meer: ziekteverzuim, verminderde productiviteit en het een grotere kans op burn-outs bij medewerkers.
De verborgen kosten van niet investeren
Het niet hebben van een vitaliteitsbeleid kost meer dan je denkt. Hier een aantal voorbeelden:
Hoger ziekteverzuim: de gemiddelde kosten van een zieke medewerker liggen rond €250-€400 per dag (bron: Cereo).
Lagere productiviteit: vermoeide of gestreste medewerkers presteren minder goed en dit kan leiden tot fouten, kwaliteitsverlies en gemiste deadlines.
Hogere verloopkosten: medewerkers die niet lekker in hun vel zitten, vertrekken sneller. Het vervangen van een medewerker kost volgens diverse onderzoeken wel 30%-200% van het jaarsalaris.
Slim investeren in vitaliteit
Een goed vitaliteitsbeleid hoeft niet duur te zijn. Het kan zo simpel zijn als het aanbieden van wandelmeetings, gezonde snacks of maandelijkse stoelmassages. De kosten hiervoor zijn vaak een fractie van wat ziekteverzuim of verloop kost. Maak het een strategisch onderdeel van jouw organisatie en blijf er consistent mee bezig, want alleen dan maak je winst op deze investering. Lees hier hoe je dit doet.
Denk in termen van opbrengst
Het draait dus niet om wat vitaliteit kost, maar om wat het oplevert. Zie vitaliteit als een investering die winst oplevert, net als je doet bij andere bedrijfsuitgaven. Winst in financiën, maar ook in welzijn. Een vitale organisatie is een winnende organisatie en dat begint bij jouw medewerkers.