14 juni 2025
Hoe breng je vitaliteit in een organisatie waarbij grote machines en stoere mannen de norm lijken te zijn?
Binnen de wereld van zwaar materiële en technische expertise staat dit Rotterdamse productiebedrijf bekend als een toonaangevend bedrijf. Maar zoals veel organisaties, werden ook zij geconfronteerd met de uitdaging van vitaliteit op de werkvloer. Bij deze organisatie zit de uitdaging hem vooral in de mannencultuur en de verspreide locaties waar hun medewerkers actief zijn.
Communicatie centraal
De organisatie besloot dat het tijd was om vitaliteit te omarmen en dit een blijvend onderdeel te maken van hun bedrijfscultuur. Het bedrijf ging in gesprek met 365VitaalWerken om een aanpak te ontwikkelen. Samen besloten ze een strategie op te zetten waarin bewustwording en communicatie centraal staan. De middelen die ze hierbij inzetten passen bij de doelen die op voorhand waren vastgesteld. Het onderwerp vitaliteit introduceren op de werkvloer was daar één van. Een ander was de input van medewerkers opvragen voor de invulling van het vitaliteitsbeleid. Daarnaast wilde het Rotterdamse productiebedrijf meer bewustwording rondom het onderwerp creëren op de werkvloer.

Een vitale toekomst
De weg naar een vitale organisatie is nooit eenvoudig, maar dit bedrijf laat zien met haar beleid dat het mogelijk is, zelfs in een robuuste mannencultuur. De aanpak van bewustwording, betrokkenheid, persoonlijke benadering en inclusieve communicatie legt de basis voor een nieuwe focus op vitaliteit en welzijn. Het resultaat? Een werkomgeving waar medewerkers zich betrokken voelen, gezien worden en ondersteund worden in hun eigen vitaliteit. Deze case bevestigt dat communicatie de kern is van een succesvol vitaliteitsprogramma. Door bewustwording te vergroten en medewerkers actief te betrekken, heeft dit Rotterdamse productiebedrijf een nieuwe koers ingezet naar een vitale toekomst.