14 juni 2025
Hoe vergroot je de betrokkenheid van eigen vitaliteitsprogramma’s?
Kiwa behoort tot de wereldwijde top-20 van bedrijven op het gebied van testen, inspectie en certificering (TIC). Met hun services zorgen ze voor inzicht in kwaliteit, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid, efficiëntie en controle.
Zij introduceerde voor hun circa 1500 medewerkers in Nederland het #StayFit programma voor een vitale werkomgeving. Echter bleven de deelname voor workshops en betrokkenheid van de medewerkers via het intranet laag. Kiwa schakelde daarom 365VitaalWerken in als partner. Samen ontwikkelden ze een programma gebaseerd op de wensen en behoeften van de werknemers met als resultaat een hogere deelname en betrokkenheid.
De uitdaging
Kiwa streeft naar een vitale werkomgeving en heeft daarom #StayFit ontwikkeld, een vitaliteitsprogramma gebaseerd op de Vitaliteitsschijf van Vijf. Echter, bij de uitvoering in de praktijk kwamen er enkele obstakels:
lage deelname aan workshops
gebrek aan continuïteit
moeite om medewerkers te betrekken via het intranet
Met personeel verspreid over verschillende locaties in Nederland, belast met een druk werkschema, bleken de workshops en het intranet niet effectief voor alle medewerkers.
De aanpak van 365VitaalWerken
365VitaalWerken ging aan de slag met een duidelijk doel voor ogen: het vergroten van de impact van het #StayFit programma. Het resultaat is een activiteitenprogramma voor de komende zes maanden dat met een overzichtelijk digitaal programmaboekje wordt ondersteund.
Bij de start van de samenwerking (kick-off) werd een behoeftebepaling uitgevoerd door 365VitaalWerken. Op basis van de behoeftebepaling werd een nieuw programmaboekje samengesteld, met extra nadruk op de wensen van de medewerkers. Verder werd als onderdeel van het programma een maandmail geïntroduceerd, als reactie op de behoefte van de medewerkers om meer via e-mail te communiceren. Deze maandmail wordt door 365VitaalWerken iedere maand opgesteld in samenhang met de doelstellingen van #StayFit. De maandmail bevat een terugblik en vooruitblik op activiteiten, interessante artikelen en meer.
Resultaat: hogere betrokkenheid
Dankzij deze doordachte gezamenlijke aanpak werden aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd in het #StayFit-programma bij Kiwa. De aanmeldingen voor de workshops stegen, het maandelijkse e-mailcommunicatiekanaal verhoogde de betrokkenheid van medewerkers en zorgde voor een gestage stroom aan interactie. Dit was ook te zien in de hoeveelheid artikelen die werden gelezen, gemiddeld 1.000 per maand.
#StayFit bij Kiwa is daarmee niet alleen een vitaliteitsprogramma, maar een realistische inspanning om de vitaliteitscultuur binnen Kiwa te verbeteren. Met 365VitaalWerken als partner heeft Kiwa niet alleen haar #StayFit-programma zichtbaarder gemaakt bij haar medewerkers, maar daarmee ook verder een cultuur van vitaliteit en betrokkenheid geïntegreerd in haar organisatie