25 mei 2025
Vitaliteit op maat voor drukbezette zorgmedewerkers bij Opella
Zorgmedewerkers zijn de spil van talloze organisaties, maar door hun drukke schema’s is het lastig om ze bewust te maken van hun eigen vitaliteit. Zo ook bij ouderenzorgorganisatie Opella, waar zo’n 1700 werknemers werkzaam zijn. Vitaliteitsthema’s zoals werk-privé balans, gezonde voeding, slaap en onregelmatige diensten spelen een grote rol in hun dagelijks leven, maar tijd voor langdurige programma’s ontbreekt vaak.
Opella legt veel nadruk op werkgeluk en ziet dit als een belangrijk speerpunt binnen de organisatie. Hoewel vitaliteit en werkgeluk altijd hoog in het vaandel staan, was er nog geen ruimte gevonden om de aanpak verder te structureren en te versterken.
Effectieve communicatie passend bij het drukke zorgschema
365VitaalWerken stelde samen met Opella een vitaliteitsstrategie op die zorgmedewerkers wél bereikt, zonder dat het veel tijd kost. We ontwikkelden een flexibele aanpak waarbij medewerkers op hun eigen moment en via hun voorkeurskanalen zoals korte artikelen en nieuwsbrieven, geïnformeerd worden over belangrijke vitaliteitsthema’s. Onze maandelijkse content is laagdrempelig, praktisch en sluit aan bij de uitdagingen waar zorgpersoneel dagelijks mee te maken heeft. Denk hierbij aan werk-privé balans, slaap, gezonde voeding en werken met onregelmatige diensten.
Dankzij 365VitaalWerken hebben we een vast ritme gevonden in het delen van informatie over vitaliteit. Wat voorheen door tijdgebrek vaak op de plank bleef liggen, is nu een vast onderdeel van onze routine geworden. De standaard content die 365VitaalWerken levert, bespaart ons niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat we het echt doen. Het is onze stok achter de deur. - Anne Zantinge, Communicatieadviseur bij Opella
Resultaat: meer dan 50% leest vitaliteitsthema’s
Dankzij de eenvoudige en toegankelijke content, die ze op eigen tijd en in hun eigen tempo kunnen doornemen, leest inmiddels meer dan 50% van de medewerkers de artikelen. Dit benadrukt dat zorgmedewerkers wél aandacht willen besteden aan hun welzijn, zolang de informatie maar op de juiste manier wordt aangeboden.
Continuïteit zonder extra tijdsinvestering
Voorheen schoot de communicatie rondom vitaliteit er vaak bij in, maar dankzij het gestructureerde ritme en de kant-en-klare content van 365VitaalWerken is vitaliteit nu een vast gespreksthema binnen Opella. Door regelmatig persoonlijke verhalen te koppelen aan de communicatie, krijgt het onderwerp extra kracht en betrokkenheid. Teamleiders spelen ook een belangrijke rol in het bevorderen van vitaliteit. Ze worden ondersteund met hulpmiddelen om het gesprek over vitaliteit aan te gaan, zonder extra tijdsinvestering van medewerkers te vragen.
En het werkt: meer dan 50% van onze medewerkers leest de artikelen, omdat de onderwerpen hen aanspreken. Zonder deze structuur hadden we nooit zoveel kunnen delen.