16 januari 2025
Zo breng jij het fietsplan onder de aandacht
Stap 1: Bewustwording creëren
Het fundament van elk succesvol plan is bewustwording. Voordat werknemers de stap zullen zetten om actief deel te nemen aan het fietsplan, moeten zij eerst bewust worden gemaakt van het bestaan ervan en de voordelen die het biedt. Voordat de eerste stap naar goed gedrag wordt gezet is het cruciaal dat men weet waarom en hoe gezond gedrag gerealiseerd wordt.
Stap 2: De voordelen benadrukken door een open dialoog
Informeer over de concrete voordelen die het fietsplan biedt voor jouw werknemers. Dit omvat niet alleen de gezondheidsvoordelen, zoals verbeterde fysieke gezondheid maar ook praktische voordelen zoals kostenbesparing op vervoer en een verlaagd ziekteverzuim. Het stimuleren van een open dialoog is stimulerend en motiverend. Het moedigt je werknemers aan om ervaringen te delen, ideeën uit te wisselen en elkaar te ondersteunen op hun weg naar een gezondere levensstijl.
Stap 3: Stapsgewijs naar een gezondere leefstijl
Het stimuleren van fietsen heeft alles te maken met gedragsverandering. Het gaat om meer dan alleen regels veranderen en voorzieningen verbeteren, want dat is meestal niet voldoende. Reisgedrag verander je niet in een dag of een week. Werknemers dienen dagelijks gestimuleerd te worden om bewust te zijn van hun welzijn en de impact van hun keuzes. Zo wordt gezond gedrag vanzelfsprekend. Dit is de kracht van herhaling.
Stap 4: Een cultuur van fietsen cultiveren
Het uiteindelijke doel is om een cultuur van fietsen binnen jouw organisatie te cultiveren. Dit betekent dat fietsen naar het werk niet alleen wordt gezien als een alternatieve vervoerswijze, maar als een integraal onderdeel van het bedrijfsleven en de dagelijkse routine. Goede gewoontes aanleren kost tijd. Mensen moeten tien tot twintig keer blootgesteld worden aan een boodschap om invloed te hebben op gedrag. 365VitaalWerken prikkelt op continue basis het onderbewustzijn van werknemers, waardoor ze dagelijks een duwtje in de richting krijgen om de gezonde keuze te maken. Een langdurige aanpak is hierbij van groot belang.