4 maart 2025
Af en toe mag je best een beetje duwen
Je hebt een prachtige fruitschaal op kantoor gezet, een sportabonnement aangeboden, en een wekelijkse yogales georganiseerd. Toch lijkt niemand gebruik te maken van deze faciliteiten. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Misschien is het tijd om toch een beetje te gaan duwen.
Met een breed vitaliteitsaanbod leg je de regie bij de werknemer neer. Er wordt hierbij vaak aangenomen dat mensen rationeel handelen, vooral als het gaat om hun gezondheid en welzijn. Maar in werkelijkheid worden beslissingen vaak beïnvloed door gemak, gewoonte en wat het meest zichtbaar of aantrekkelijk is. Vitaliteitsinitiatieven slaan misschien niet aan omdat ze gebaseerd zijn op de veronderstelling dat mensen altijd de beste keuze zullen maken als die maar beschikbaar is.
Houd rekening met gemakszucht
Wil je vitaliteit op de werkvloer bevorderen? Houd dan rekening met de irrationele, gemakszuchtige mens. Zorg ervoor dat gezonde keuzes aantrekkelijk en gemakkelijk zijn. Zet gezonde snacks op ooghoogte en maak ze beter zichtbaar dan de koekjes. Bied kortere, effectieve sportprogramma’s aan die makkelijk in de lunchpauze passen. Deelname aan vitaliteitsprogramma’s moet net zo eenvoudig zijn als een kop koffie halen.
Een praktisch voorbeeld: in plaats van een uitgebreid fitnessprogramma dat veel tijd vraagt, kun je korte, laagdrempelige bewegingssessies aanbieden. Dit kan variëren van een tien minuten durende stretching-sessie tot wandelvergaderingen. In plaats van een tijdintensieve vitaliteitsweek bomvol activiteiten, kun je ook wekelijks aandacht geven aan vitaliteit op een lager pitje. De sleutel is om vitaliteit zo laagdrempelig mogelijk in te steken.
Herzie je vitaliteitsbeleid door een duw-lens
Bekijk je vitaliteitsbeleid door de lens van een duwtje in de goede richting en stel jezelf de volgende vragen:
Wordt het aantrekkelijk gemaakt? Hoe praat je over vitaliteit? Is vitaliteit een ‘moetje’ of is het leuk?
Kost het niet teveel tijd? Kunnen medewerkers eenvoudig en snel deelnemen aan activiteiten?
Is de omgeving erop ingericht? Zijn gezonde keuzes zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk? Komen werknemers regelmatig in aanraking met vitaliteit?
Deze vragen helpen bij het creëren van een omgeving waarin de vitaliteit de vanzelfsprekende keuze is.
Dus als je weer worstelt met vitaliteitsinitiatieven, overweeg dan de kunst van het “nudgen.” Misschien is de trap aantrekkelijker te maken dan de lift de beste manier om mensen in beweging te krijgen. En wie weet, misschien blijkt een duwtje in de rug soms sterker te werken dan nieuwe initiatieven toevoegen aan je huidige aanbod.