1 januari 2025
Beginnen? Dat doe je toch echt bij het begin
Januari staat bekend als de maand van de goede voornemens. Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen, en dat geldt zeker voor vitaliteit op de werkvloer. Of je nu werkt aan het versterken van je bestaande vitaliteitsprogramma, of nog zoekende bent naar een geschikte start, één principe is van cruciaal belang: begin bij de basis. En die basis, dat zijn je medewerkers.
Goede introductie cruciaal
Het introduceren van vitaliteit op de werkvloer kan door sommigen als gevoelig worden ervaren. Bijna de helft van de werknemers (48%) heeft namelijk moeite met de bespreekbaarheid van leefstijl op de werkvloer (bron: CZ). Daarom is het cruciaal dat het introduceren van vitaliteit op de werkvloer op de juiste manier wordt gedaan.
Dit betekent niet simpelweg korting op een sportschoolabonnement en een fietsenplan aanbieden, om vervolgens verrast te zijn dat hier niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Dit zou zonde zijn van al jouw tijd en de budgetten die je kan inzetten voor iets waar je werknemers wél op zitten te wachten.
Maak het leuk
De vraag is dan: waar zitten jouw werknemers nu echt op te wachten? Door dit goed uit te vragen, kun je vitaliteitsinitiatieven bieden die je werknemers verder kunnen helpen. Dit betekent niet simpelweg een enquête de wereld in sturen en hopen op de beste resultaten. Een boeiende manier van behoeften uitvragen kan niet alleen leiden tot een hogere respons, maar tevens het zaadje planten dat vitaliteit ook leuk kan zijn!
Geslaagd vitaliteitsbeleid
Luisteren naar je werknemers en hun verwachtingen serieus nemen, vormt de basis van een succesvol vitaliteitsprogramma. Hiermee voorkom je verspilde tijd en middelen aan initiatieven waar werknemers eigenlijk niet op zitten te wachten. Ook creëer je op de wijze voldoende draagvlak binnen je organisatie, waardoor je vitaliteitsbeleid een grotere kans van slagen heeft.
Begin 2025 goed met een hernieuwde focus op vitaliteit binnen je organisatie. Zo kun je volgend jaar misschien wel terugkijken op een jaar waarin goede voornemens écht het verschil maakten.
Behoeftes in kaart brengen binnen jouw organisatie
365VitaalWerken heeft een leuke en laagdrempelige manier ontwikkeld om de behoeften van jouw werknemers in kaart te brengen. Ouderwets, maar succesvol, waarbij wij op de werkvloer komen met fysieke vragenlijstjes en het gesprek met medewerkers aangaan. Op basis hiervan stellen wij een actieplan voor jouw organisatie op, zodat jij gelijk en gericht aan de slag kan met de resultaten. Lees hier meer over de behoeftebepaling.