16 juni 2025
Dit ABC’tje kan deelname aan jouw vitaliteitsinitiatieven verhogen
Stel je voor: jij als HR manager of vitaliteitsmanager stopt enorm veel tijd en energie in het nadenken, opzetten en uitvoeren van je vitaliteitsbeleid. Je wilt immers goed voor je medewerkers zorgen. Dat je daarbij de directie laat zien dat je je actief inzet om het verzuim te verlagen, is natuurlijk een mooi voordeel. Binnen je beleid bied je allerlei initiatieven aan. Korting op een sportschoolabonnement, fruit op het werk, misschien wel gezamenlijke sportlessen of massages.
Je bent, zoals men zegt, goed bezig. Maar dan lopen je initiatieven een tijdje en verneem je tot je grote teleurstelling dat de deelname vrij laag is. Hoe zorg je dat hier verandering inkomt? Laten we samen de wetenschap induiken, waar we op zoek gaan naar antwoorden!
Zo werkt motivatie
Om mensen te laten deelnemen met je vitaliteitsinitiatieven, moet je hun intrinsieke motivatie aanspreken. De heren Deci en Ryan (1985) hebben de zelfdeterminatietheorie opgesteld om motivatie te verklaren. Ze identificeerden de ABC – Autonomie, (Ver)binding, en Competentie – als essentiële elementen voor motivatie. Deze drie componenten staan bekend als de psychologische basisbehoeften.
De A van Autonomie
Autonomie draait om de psychologische vrijheid om keuzes te maken die overeenkomen met je eigen waarden en interesses. Als het gaat om vitaliteitsinitiatieven, betekent dit dat medewerkers de vrijheid moeten voelen om activiteiten te kiezen die echt bij hen passen. Een tip hierbij is om een scala aan opties aan te bieden, zodat medewerkers keuzes hebben die aansluiten bij hun individuele behoeften en voorkeuren. Het allerbelangrijkste component hierbinnen is dat je van deelname geen ‘moetje’ maakt. Dit kan averechts werken!
De B van Binding
Binding gaat over de behoefte aan connectie en relaties. Om deelname te vergroten, is het belangrijk dat medewerkers zich verbonden voelen met de initiatieven en met elkaar. Creëer een gemeenschapsgevoel door bijvoorbeeld groepsactiviteiten te organiseren. Een tip is om teams te betrekken bij het kiezen van activiteiten, waardoor een gevoel van gezamenlijke besluitvorming ontstaat. Ook het inzetten van ambassadeurs werkt goed. Door mensen uit alle lagen van de organisatie te vinden die jouw vitaliteitsbeleid uitdragen, zorg je ervoor dat je vitaliteitsbeleid niet overkomt als iets ‘wat van management moet’, maar als iets wat door collega’s gedragen wordt.
De C van Competentie
Competentie houdt verband met het gevoel van bekwaamheid en succes. Zorg ervoor dat de aangeboden initiatieven haalbaar en uitdagend zijn, maar ook toegankelijk voor alle niveaus. Het is belangrijk dat je initiatieven aanbiedt die aansluiten op de uitdagingen waar mensen in hun werk tegenaan lopen. Ook is het cruciaal dat je ervoor zorgt dat de initiatieven in de werkzaamheden passen. Dit betekent dat je geen workshops organiseert in de drukste periode van het jaar of dat je er misschien voor kiest om initiatieven aan te bieden in de avonduren.
Verhoogde deelname
Door naar je vitaliteitsbeleid te kijken door de lens van Autonomie, Binding en Competentie, ontwikkel en implementeer je beleid dat aansluit op de intrinsieke motivatie van medewerkers. Dat zal de deelname ook verhogen. Eén laatste tip: wees niet teleurgesteld als je niet iedereen binnen je organisatie meekrijgt. Bewustwording en acceptatie van vitaliteit moet groeien. Iedere werknemer die je kan bereiken, is een prestatie. En daar mag je best trots op zijn.